Probeer eerst en vooral te achterhalen waarom iemand voor jouw onderneming zou kiezen in plaats van voor de concurrent. Als je een antwoord op deze vraag hebt gevonden, kan je een strategie bepalen om klanten van jouw meerwaarde te overtuigen. Lees hier hoe en waarom klanten hun hart verliezen aan jouw bedrijf.
Doe aan storytelling
Door een verhaal te koppelen aan je bedrijf, kan je klanten inspireren en interesse opwekken. Toon jezelf niet als een gezichtsloze onderneming, maar laat zien dat je een mens van vlees en bloed bent en dat jij het bedrijf vertegenwoordigt. Zo kan je je eigen passie voor je product of dienst, vertellen aan je klant. Een persoonlijkheid aan je onderneming meegeven, wekt heel wat sympathie op bij de mensen. Ze zullen deel willen uitmaken van het verhaal en dat speelt alleen maar in jouw voordeel!
Waarom en hoe?
Vertel je klanten niet alleen wie je bent, wat je doet en wat voor dienst of product je aanbiedt, maar ook waarom je dat doet. Klanten zullen erg veel interesse hebben in jouw drijfveer. Als jij enthousiast kan zeggen waarom je iets doet, is de kans groot dat je je klant meekrijgt in je overtuiging. Denk vervolgens na hoe je deze consumentenbehoefte zal vervullen.
Waarom is jouw bedrijf uniek, te vertrouwen en relevant en op welke gebieden is het beter dan de concurrentie? Waarmee kan jij je klanten blijven verrassen? Door over deze vragen na te denken, kan je je product of dienst positioneren. Jouw twee sterkste wapens zijn ‘je productaanbod of dienstverlening’ en je ‘imago’, hiermee kan jij je onderscheiden! Wat is jouw toegevoegde waarde? Voor elk klantcontact zijn er manieren te bedenken om het verschil te maken. Denk daarbij na over de kernconcepten van de marketing: kwaliteit, service en prijs. Geef jouw klant een goede oplossing aan een zo laag mogelijke kostprijs waarbij service voor de klant primeert en een transparante communicatie de kers op de taart is.
Bepaal je doelgroep
Het is belangrijk dat klanten je opmerken in de grote waaier aan keuzes. Om dit mogelijk te maken begin je best bij het bepalen van jouw doelgroep. Hoe beter jij kan beschrijven op wie je mikt, hoe beter je ook gevonden zal worden door deze doelgroep. Als je weet wie je ‘ideale’ klant is en je kan inbeelden hoe deze klant naar jou op zoek gaat, kan je hier vervolgens op inspelen door je communicatieboodschappen aan te passen aan de behoeften en wensen van je doelgroep.
Een handige manier om te weten te komen hoe je klanten je bedrijf vinden, is om het ze simpelweg te vragen. Dit kan heel leerrijk zijn.
Focus op de totale beleving van de klant
In eerste plaats kiezen mensen voor jouw bedrijf om hun behoefte te vervullen. Als je bijvoorbeeld schade hebt aan je dak, dan ga je een dakwerker zoeken om dit probleem te verhelpen.
Om effectief een keuze te maken, gaan klanten echter verder kijken. Ze bezoeken de website, lezen reviews, vragen raad aan vrienden en familie, … Denk daarom ook eens na over de totale beleving van de klant en betover hem of haar op die manier. Hou in gedachten dat raakvlakken tussen je bedrijf en de klant belangrijk zijn, maar dat de ‘volledige reis’ het allerbelangrijkste is.
Klanten zijn in de eerste plaats rationeel, maar in de tweede plaats ook vooral emotioneel. Verbind je product of dienst daarom met een betekenisvolle ervaring: voelen, denken, handelen, relateren. Leg de focus op de ervaring (bij het gebruik) en op merkvoordelen. Zo zal het drinken van Coca-Cola een extra dimensie krijgen door de beleving die je erbij voelt. Dit effect is te danken aan de briljante marketing van Coca-Cola.
De aankoop van het product of dienst stopt niet wanneer het over de toonbank gaat. De beleving van de klant gaat ook daarna nog verder en daar wil je als bedrijf dus nog aandeel in hebben. Help klanten waar nodig en geef ze de service die ze verdienen.
Toon tenslotte altijd respect naar je consumenten. Ook als klanten minder attent zijn naar jou toe, moet je respectvol blijven handelen. Toon oprecht interesse in hun mening om je product of dienst nog meer op punt te kunnen stellen. Communicatie werkt in twee richtingen en zorgt ervoor dat jouw zaak nog beter wordt!
Doe aan relatiemarketing
Relaties onderhouden met bestaande klanten is belangrijk. Bedrijven geven doorgaans vijf keer meer uit om nieuwe consumenten te werven dan om bestaande klanten te behouden, maar dat is een veelvoorkomende en onterechte fout. Het behoud van je klanten kan je winstgevendheid namelijk snel doen stijgen.
Zorgen voor je klanten is daarom broodnodig. Een ontevreden klant kan heel wat teweegbrengen en zorgen dat je bedrijf in een slecht daglicht komt te staan. Zo’n negatieve ervaring overschaduwt alle positieve. Daarom moet je zorgen dat je beste bent in wat je doet, zodat mensen opnieuw voor jou zouden kiezen en zelfs hun vrienden zouden willen meebrengen. Positieve mond-aan-mond reclame is nog altijd één van de meest efficiënte en krachtigste wapens om je bedrijf succesvol te maken. En het is bovendien gratis! Mensen weten dat de informatie die ze krijgen via mond-aan-mond reclame oprecht en te vertrouwen is.
Doe dus aan relatiemarketing en toon dat je je oude klanten op prijs stelt. Op lange termijn zal dit je alleen maar vooruithelpen.
Ook online worden reviews steeds belangrijker. Geen reviews of te veel negatieve reviews zorgen ervoor dat potentiële klanten hun vertrouwen in jouw zaak al kwijt zijn nog voor ze klant geweest zijn.
Probeer dus een tevreden klantengemeenschap op te bouwen. Je huidige klanten behouden: check! Nieuwe klanten aantrekken dankzij het behoud van je huidige klanten: dubbel check!
Zorg voor gelukkige werknemers
Als je tevreden klanten wilt, moet je beginnen bij je werknemers. Je werknemers zijn vaak het eerste en directe contact met je klanten. Zet dus niet alleen de klant, maar ook je werknemer op de eerste plaats en de rest komt vanzelf!
Heb je nog vragen of heb jij nog leuke ideeën/tips om ervoor te zorgen dat klanten verliefd worden op jouw bedrijf? Laat het ons dan weten in een reactie op deze blog.